Vandaag zijn we begonnen met een oefening om luid te spreken en in freece te staan terwijl er iemand als een gek rond ons rende en gilde . Het was heel grappig, we schoten vaak in de lach.
Na deze oefening hebben we een foto nagedaan + genomen (deze kan later nog je bekijken op facebook).
Daarna hebben we een kort toneelstukje gespeeld over een foto die we zelf mochten kiezen. Dit was leuk om te doen.
Op het einde van de les kregen we de Veneziaantjes op bezoek die ons verrasten met een leuk optreden. In het begin brachten ze ons de opwarming wat ze met de jongeren groep hadden aangeleerd en daarna hebben ze nog gebeatboxt , dat ze heel goed deden en laatste brachten ons nog een lied in het spaans.
Het was leuk dat ze erbij konden zijn. Hopelijk volgende jaar terug !!
Emeline
Les 1 - 5
Het is alweer
een tijdje geleden dat er een blogbericht verscheen… Het waren dan ook drukke
dagen. Even een kort overzicht van de voorbije lessen.
De proefles was een succes. Een heleboel
nieuwe gezichtjes en een paar verschuivingen van leden die ‘over’ mochten naar
een volgende groep. We vlogen er onmiddellijk in. We lieten de kinderen kennis
maken met wat toneel precies is.
De eerste 2 a
3 maanden is dat onze prioriteit. We leren de kinderen de ‘basisregels’ en de
kneepjes van het vak. Ze leren improviseren, rond gevoelens werken, hun stem
goed gebruiken enzo…
De
allerjongsten leren ook enkele typische toneelbegrippen
zoals ‘headset’, ‘coulissen’, ‘freese’ en ‘attributen’.
2 jongens van 17 uit de sloppenwijken van Venezuela kwamen de les volgen. Ze zijn in België in het kader van een uitwisselingsproject met vrijwilligers (onder andere Naomi, lesgeefster bij de jongerengroep) van Zuiddag. De jongeren logeren twee weken bij ons (Danny, Martine, Silke en Naomi). Ze deden een paar opwarmingsoefeningen die zij zelf veel doen in Venezuela en zongen op het einde twee liedjes. Ze kunnen zo prachtig zingen J
Morgen is het
de buurt aan de leden van de ouderengroep. Zij zullen een begrafenis bijwonen
in Puyenbroeck…
Tot de volgende!
Flyeren en vergaderen
Hallo,
We schieten weer volledig in actie...
De inschrijvingen voor de proefles lopen vlotjes binnen en de hersenen beginnen weer te kraken.
Deze ochtend kwamen de lesgevers bijeen om te koppen bij elkaar te steken over het komende jaar.
Er moest heel wat besproken worden; de groepsindeling, halloween, Polen, de kalender enz...
Het was een heel productieve vergadering, alles werd beslist op enkele uurtjes tijd!

Ondertussen was de mannelijke helft van onze voormalige ouderengroep druk in de weer.
3000 flyers lagen er vorige week nog in onze kelder.
Uiteindelijk gingen er al een paar honderd onze deur uit. Ze kwamen terecht in verschillende basisscholen, de jeugddienst, de bibliotheek en het vredeshuis te Gent.
Vandaag zorgde de jongens ervoor dat er nog 100den flyers de deur uitgingen.
Ze busten braaf hun flyers in enkele wijken in Wondelgem.
Dankjewel jongens!
Zo we zijn er duidelijk helemaal klaar voor om aan het nieuwe jaar, dat op 29 september start, te beginnen.
Hopelijk ben jij er ook bij!
Groetjes Thor-t-ater
We schieten weer volledig in actie...
De inschrijvingen voor de proefles lopen vlotjes binnen en de hersenen beginnen weer te kraken.Deze ochtend kwamen de lesgevers bijeen om te koppen bij elkaar te steken over het komende jaar.
Er moest heel wat besproken worden; de groepsindeling, halloween, Polen, de kalender enz...
Het was een heel productieve vergadering, alles werd beslist op enkele uurtjes tijd!

Ondertussen was de mannelijke helft van onze voormalige ouderengroep druk in de weer.
3000 flyers lagen er vorige week nog in onze kelder.
Uiteindelijk gingen er al een paar honderd onze deur uit. Ze kwamen terecht in verschillende basisscholen, de jeugddienst, de bibliotheek en het vredeshuis te Gent.
Vandaag zorgde de jongens ervoor dat er nog 100den flyers de deur uitgingen.
Ze busten braaf hun flyers in enkele wijken in Wondelgem.
Dankjewel jongens!
Zo we zijn er duidelijk helemaal klaar voor om aan het nieuwe jaar, dat op 29 september start, te beginnen.
Hopelijk ben jij er ook bij!
Groetjes Thor-t-ater
Op bezoek in de vakantiekolonie
Vandaag een bezoekje gebracht aan de vakantiekolonie waar Danusha en haar team zo'n 26 kinderen uit minder gegoede gezinnen een tweetal weken een leuke tijd bezorgt.
Eerst kregen we een rondleiding, daarna reden we naar de burgemeester van de gemeenschap (lees een groot dorp met een paar gehuchten) waar we koffie moesten drinken.In Gent kan ik me niet voorstellen dat we zo maar onaangekondigd bij onze burgemeester op te koffie mogen.
We bespraken de mogelijkheden om een uitwisselingsproject op te starten tussen Gent en zijn gemeente. Een uitwisselingsproject dat niet alleen voor jongeren zou bedoeld zijn, maar ook voor volwassenen.
![]() |
| Besprekingen met de burgemeester |
Danny en ik merkten al vlug dat dit iets te hoog gegrepen was voor Thor-t-ater en vroegen of hij niet beter zou onderhandelen met onze eigen burgemeester dan via ons.Na de verkiezingen van oktober zou hij dat dan doen, maar onze burgemeester is van harte welkom in december als wij met onze groep komen toneelspelen in Lodz.Een officiele uitnodiging volgt nog.Gelukkig hadden wij bij dit gesprek een tolk. Een leerkracht lager onderwijs die inderhaast was opgetrommeld omdat wij er waren.
Daarna terug naar het vakantiekamp, een korte wandeling langs een rivier, en dan een gezamenlijke maaltijd met de kinderen.
Soms voelden we ons echt bekeken, de kinderen namen ons nieuwsgierig op, kwamen af en toe langs onze tafel om iets op te halen een beetje verder, maar echt contact hadden we niet. Begrijplijk want ze spreken geen woord Engels.
Gelukkig was er een studente gevraagd die wat Engels kon en zij deed de nodige vertalingen.
Dit liep echter wat moeizamer dan 's morgens. Wat ik eruit begrepen heb is dat zij in haar opleiding voor leerkracht, Engels als vak krijgt, maar het te weinig kan oefenen om het goed te kunnen.
Met hopen goeie wil, af en toe gebaren en als we het niet wisten zelfs "nadoen" van de woorden kwamen we heel ver
Zo wou men ons vertellen dat er veel herten zaten in de bossen en met wat uitbeelden kwam ik op het woord BAMBI. Grote opluchting, we hadden het begrepen.
Ik kon dan weer het woord ooievaar niet vertalen in het Engels (er zitten massa's ooievaars in Polen) en maakte er "The bird that brings the baby" van, maar kom, ze hadden het ook begrepen.
Was ons middagmaal om 14 uur geserveerd, na een korte uitstap op het Poolse platteland, moesten we om 16 uur alweer iets eten. De kookoma's van het vakantiekamp hadden iets speciaals voor ons klaargemaakt, weigeren zou onbeleefd zijn.
Moet er nog gezegd dat we met een ganse auto vol eten terugvertrokken zijn naar Lodz? En dan te bedenken dat we hier maar met ons tweetjes zijn

Een intense vermoeiende maar o zo hoopvolle en mooie dag!We beslisten om volgend jaar terug te komen in de zomer en een week workshops te geven aan de kinderen in de vakantiekolonie.Dit voorstel kon op veel bijval rekenen. Misschien wil er nog wel iemand mee van Thor-t-Ater?
Groetjes uit Polen en Do Jutro (=tot morgen)Danny en Martine
Nieuws uit Polen!
8 maanden geleden waren we hier voor de eerste keer, nu zijn we terug in Lodz.
De stad is helemaal anders in de zomer. Wat ons vooral opvalt is het contrast tussen de mooie winkelstraten en Manufaktura en de grauwe zijstraten. Ongelooflijk.

Ik stel me regelmatig de vraag: hoe groei je hier als kind op? Wat denk je van de weelde in de winkelketens zoals H&M, Zara en Bata en de piepkleine standjes waar de minder gegoeden hun waren aan de man brengen: eigen geteelde groenten en fruit, gebak....Wat een ongelooflijk verschil en dat op een straat van elkaar verwijderd.
We logeren in een appartement niet ver van de hoofdstraat. Het heeft een binnenplaats waar gisterenavond een kleintje met zijn plastiek fietsje rondjes reed. Zijn fietsje was het enige kleurrijke in de omgeving. Het gebouw zelf is vuil grijs/beige, maar het wordt volop gerenoveerd.De toegang is afgesloten met een ijzeren poort met code. Op straat kom je dronken mensen tegen, de blik op oneindig, de gelatenheid tekent hen....
Het warme welkom echter van Danusha doet ons dit even vergeten.Vanmorgen hadden we bespreking omtrent de komst van Thor-t-ater naar het theaterfestival in december.
En ja hoor....we zijn weer van harte welkom.
Men verwacht ons ten laatste op 27 december, en als we willen mogen we ook nu weer de jaarwisseling met hen vieren. We hebben echter zelf al besloten om van dit aanbod geen gebruik te maken, we denken dat iedereen wel graag thuis is met nieuwjaar.
We mogen met 15 personen komen, we logeren weer in hetzelfde hotel, de voorwaarden blijven hetzelfde.
Een pak van ons hart!
Danusha en het team van Krysztof Kacsmarek zou in juli 2013 in Gent op bezoek komen. Maar daarover later meer.
Morgen gaan we op bezoek in de "kolonie". Daar organiseert Danusha vakantiekampen voor minderbegoede kinderen.
We zijn benieuwd!
Veel groeten uit Lodz
Danny en Martine
De stad is helemaal anders in de zomer. Wat ons vooral opvalt is het contrast tussen de mooie winkelstraten en Manufaktura en de grauwe zijstraten. Ongelooflijk.

Ik stel me regelmatig de vraag: hoe groei je hier als kind op? Wat denk je van de weelde in de winkelketens zoals H&M, Zara en Bata en de piepkleine standjes waar de minder gegoeden hun waren aan de man brengen: eigen geteelde groenten en fruit, gebak....Wat een ongelooflijk verschil en dat op een straat van elkaar verwijderd.
We logeren in een appartement niet ver van de hoofdstraat. Het heeft een binnenplaats waar gisterenavond een kleintje met zijn plastiek fietsje rondjes reed. Zijn fietsje was het enige kleurrijke in de omgeving. Het gebouw zelf is vuil grijs/beige, maar het wordt volop gerenoveerd.De toegang is afgesloten met een ijzeren poort met code. Op straat kom je dronken mensen tegen, de blik op oneindig, de gelatenheid tekent hen....
Het warme welkom echter van Danusha doet ons dit even vergeten.Vanmorgen hadden we bespreking omtrent de komst van Thor-t-ater naar het theaterfestival in december.
En ja hoor....we zijn weer van harte welkom.
Men verwacht ons ten laatste op 27 december, en als we willen mogen we ook nu weer de jaarwisseling met hen vieren. We hebben echter zelf al besloten om van dit aanbod geen gebruik te maken, we denken dat iedereen wel graag thuis is met nieuwjaar.
We mogen met 15 personen komen, we logeren weer in hetzelfde hotel, de voorwaarden blijven hetzelfde.
Een pak van ons hart!
Danusha en het team van Krysztof Kacsmarek zou in juli 2013 in Gent op bezoek komen. Maar daarover later meer.
Morgen gaan we op bezoek in de "kolonie". Daar organiseert Danusha vakantiekampen voor minderbegoede kinderen.
We zijn benieuwd!
Veel groeten uit Lodz
Danny en Martine
Het is weer lang geleden...
Hallo,
Het is weer een tijdje geleden dat een blogbericht van thor-t-ater verscheen..
Toch zijn we nog altijd druk in de weer.
In de tussentijd vond een vergadering plaats voor de medewerkers, kwamen we samen met de volledige groep om afscheid te nemen, werden de nieuwe flyers ontworpen en gedrukt, vonden we een opslagplaats voor al ons decor (we hebben een trap, deur en platen gekregen, jihaaa :p) én werden de nieuwe t-shirts besteld. Kortom, je hebt misschien niets veel van ons gehoord maar we bleven bezig!
Ook vandaag en morgen staan in het teken van thor-t-ater.
Morgen vindt een cultuurmarkt plaats in Wondelgem, op de basisschool Mariavreugde (maar dat wisten jullie waarschijnlijk al :p )
Net zoals vorig jaar is thor-t-ater weer van de partij.
Op dit moment zijn Danny en Stefanie (mede-organisatoren van de cultuurmarkt) flyers aan het uitdelen.
Het is een mooi zicht! Stefanie, verkleedt en geschminkt als leeuw, achterop bij Danny op de tandem.
Voor de foto's ervan is het nog even wachten.
De Cultuurmarkt staat helemaal in het teken van Afrika. Wij, op en top Belgisch, proberen er toch voor te zorgen een beetje Afrikaans over te komen. Niet gemakkelijk natuurlijk maar we hebben een oplossing gevonden. Net zoals vorig jaar hebben wij een schminkstand. We schminken de kinderen enkel in dieren die voorkomen in de Madagascar films (leeuw, giraf, zebra..).
Zeker komen dus!
Voor meer informatie over de Cultuurmarkt kan je surfen naar http://www.cultuurmarktjefdevolder.be/
Tot morgen!
Het is weer een tijdje geleden dat een blogbericht van thor-t-ater verscheen..
Toch zijn we nog altijd druk in de weer.
In de tussentijd vond een vergadering plaats voor de medewerkers, kwamen we samen met de volledige groep om afscheid te nemen, werden de nieuwe flyers ontworpen en gedrukt, vonden we een opslagplaats voor al ons decor (we hebben een trap, deur en platen gekregen, jihaaa :p) én werden de nieuwe t-shirts besteld. Kortom, je hebt misschien niets veel van ons gehoord maar we bleven bezig!
Ook vandaag en morgen staan in het teken van thor-t-ater.
Morgen vindt een cultuurmarkt plaats in Wondelgem, op de basisschool Mariavreugde (maar dat wisten jullie waarschijnlijk al :p )
Net zoals vorig jaar is thor-t-ater weer van de partij.
Op dit moment zijn Danny en Stefanie (mede-organisatoren van de cultuurmarkt) flyers aan het uitdelen.
Het is een mooi zicht! Stefanie, verkleedt en geschminkt als leeuw, achterop bij Danny op de tandem.
Voor de foto's ervan is het nog even wachten.
De Cultuurmarkt staat helemaal in het teken van Afrika. Wij, op en top Belgisch, proberen er toch voor te zorgen een beetje Afrikaans over te komen. Niet gemakkelijk natuurlijk maar we hebben een oplossing gevonden. Net zoals vorig jaar hebben wij een schminkstand. We schminken de kinderen enkel in dieren die voorkomen in de Madagascar films (leeuw, giraf, zebra..).
Zeker komen dus!
Voor meer informatie over de Cultuurmarkt kan je surfen naar http://www.cultuurmarktjefdevolder.be/
Tot morgen!
Het huwelijksaanzoek
Stefanie
Op 6 mei 2012 werd voor de laatste keer ‘Atlantis’ +
‘Flatline’ gespeeld. Er vonden twee vertoningen plaats. Een in de voormiddag en
een in de namiddag. Waar bij de eerste vertoning vanalles misliep, viel alles
in de namiddag mooi in zijn plooi. Een overvolle zaal, ‘den techniek’ lukte
beter en de spelers deden het super! Het publiek genoot en de regisseurs zagen
dat het goed was.
Toch was ik al een beetje emotioneel van de tegenslagen in de
voormiddag. Toen na ‘Atlantis’ Miguel werd verrast met een leuke
verjaardagstaart, moest ik opnieuw een traantje wegpinken. Zijn vriendjes,
waarvan hij niet wist dat ze zouden komen, waren talrijk aanwezig om met hem
een verjaardagsfeestje te houden. Hiep hiep hoera!
Na ‘Flatline’ kwam mijn persoonlijk hoogtepunt: ik werd ten
huwelijk gevraagd door Dimitri. Het was een prachtig aanzoek… met de
sympathieke medewerking van zoveel mensen dat het zelfs een beetje eng wordt.
Mijn Dimi kan zeker en vast een geheim bewaren!
We hadden het al meer dan eens over trouwen gehad, maar ik
had niet verwacht dat de vraag gauw zou komen. Ik dacht eerder dat we gewoon
wel eens zouden trouwen, zonder aanzoek of verloving. Verkeerd gedacht. Hij
heeft ervoor gezorgd dat het een moment was om nooit te vergeten. Ik heb
traantjes gelaten – op het podium waar de volle zaal ze kon zien – maar ze
waren van puur geluk!
Dimitri
Zondag 6 mei was het eindelijk zo ver. Na drie maanden
voorbereiding en het moeilijke zwijgen tegen vrienden en familie, kon ik
eindelijk Stefanie ten huwelijk vragen.
13u: Johan was er al om alles te filmen. Stefanie dacht dat
het enkel voor de voorstelling was, maar ik wilde natuurlijk ook het aanzoek
vereeuwigen op film.
Ook de dansers (van de Move in Aalst) kwamen toe. Ik ging
hen snel goedendag zeggen, maar tot na het aanzoek mocht Stefanie eigenlijk
niet weten dat ik deze mensen ken.
13u30: Ik plaatste te papieren ‘Vrijhouden a.u.b.’ (die
Stefanie trouwens zelf geschreven had) op strategische plaatsen zodat de
dansers en Sibemol plaats hadden om te zitten. Opnieuw moest ik een smoesje
bedenken waarom er op verschillende plaatsen maar 1 stoel moest worden
vrijgehouden. Stefanie vond dat wat vreemd, maar geloofde me toen ik zei dat er
nu eenmaal elk jaar verschillende mensen waren die graag een stoel hadden op
het einde van een rij aan de middengang.
13u50: Liggen de bloemen klaar? Hebben de vrienden die
beloofd hebben een fototoestel of camera mee te nemen dit ook gedaan (ook al
begrepen ze eerst niet waarom dit zo belangrijk was voor mij)? Ik ga nog snel
naar de kelder om de verlovingsring, zodat ik deze al bij me heb wanneer
Stefanie en ik na de voorstelling even op het podium komen om het publiek te
bedanken.
14u: De voorstelling begint. Straks is het zover…
Er zitten veel mensen in het complot, maar ook heel veel
mensen niet. De spanning bouwt op…
En dan… het moment is daar… Stefanie stuurt me om de cadeau
voor Martine en Danny, maar ik heb andere plannen…
Tromgeroffel, zang en dans (en ja, ook ik heb meegedanst)…
Een volle zaal (ik ben erg blij dat de zaal net die dag volledig uitverkocht
was)… En Stefanie zegt ‘ja’!
Wil het aanzoek zelf nog eens bekijken, dan kan je klikken
op deze link:
Abonneren op:
Posts (Atom)

