Tweedaagse 2013

Halloooooo

We zijn terug thuis na een heel plezant thor-weekend!
Er stond heel wat op het programma hoewel we daar natuurlijk voornamelijk waren om te repeteren.
Een stuk of 5 repetities hadden we verspreid over de twee dagen met als mooie afsluiter een mini-voorstelling. De middengroep keek en gaf commentaar bij de jongeren én omgekeerd!

De repetities waren vaak een mengeling van bloed zweet en tranen...
Met ups and downs.. Te stil, te snel, te saai. Het was niet altijd even goed.
Maar we hebben ook gezien dat het heel goed kan, en dat bewijst dat de voorstelling in orde komt! 

Repeteren, daar weten jullie als ouders ondertussen alles van. Veel verschillend van de zaterdagochtenden zijn die niet. Maar we hebben meer gedaan dan repeteren.

De 3 leden van de ouderengroep die twee dagen kwamen helpen speelden af en toe een spelletje met alle kinderen. Van tik tak boem tot tikkertje en ninja! Zo goed konden ze samenspelen dat op de tweede dag ze uit zichzelf spelletjes begonnen te spelen zonder begeleiding. De twee groepen samen, in een kring. Mooi om te zien! 

De namiddag van dag 1 was voor de twee groepen eentje om niet snel te vergeten.
De middengroep daagde elkaar uit in een quiz vol filmpjes, kennisvragen en doe-opdrachten binnen de minuut. De leden van de jongerengroep kregen een toverdrankworkshop in verschillende posten. Bij Danny deden ze proefjes met azijn, olie, kleurstof en natriumdicarbonaat en bij Naomi maakte ze een heerlijke mengeling van citroensap, grenadine en pompelmoessap. 

Het was nog niet gedaan met de pret... Neen natuurlijk moesten ze 's avondslaat niet repeteren. Dan zorgen wij voor een verrassing. Vorig jaar zorgden de leden van de ouderengroep voor een groots paasspel. Dit jaar hebben Dimitri en Stefanie de handen uit de mouwen gestoken en een heuse fuif in elkaar gestoken.
Discospots, kerstboomverlichting, een stoommachine, de tofste liedjes, chips én last but not least.. de cocktails van de jongerengroep afgewerkt met een citroenpartje. Een feestje om nooit te vergeten én dat startte met een act van de bekendste boysband ter wereld: one direction (lees: Koi, Fara, Sophie, Silke en Naomi) die een poging deden :p )

Op dag twee werd er natuurlijk ook gerepeteerd en waren er geen workshops of quiz meer maar wel hamburgers zoals in de mac donals maar dan veeeel gezonder en veeeel lekkerder! 

Ook Bart kwam op bezoek. Hij keek met een kritisch oog naar de jongerengroep en gaf nog enkele interessante tips en deed een poging ritme in de lijfjes van de middengroep te krijgen. Ze kregen een  ritmeles  waarvan je het resultaat kan zien tijdens de voorstelling 'Teddy'

Kortom een weekend om nooit te vergeten! 

Volgens mij gaat iedereen goed slapen vannacht! 
Minder gezellig als vannacht maar wel beter waarschijnlijk (zie foto :p-





Tweedaagse in zicht!

Deze ochtend kwamen we weer samen om - hoe raad je het - te vergaderen.
Enkel de lesgevers van de jongerengroep en middengroep waren er én 3 leden van de ouderengroep.
Het reden voor vergadering: TWEEDAAGSE

Hoeveel keer repeteren we? Wat gaan we eten? Om hoe laat moeten ze slapen? En welke verrassingen hebben we in gedachten? Kortom, stof genoeg om een strakke planning in elkaar te steken!
Benieuwd? Lees dan maar snel verder. Maar... we geven natuurlijk nog niet alles prijs ;-)

Het wordt een echte hotelservice. Wanneer iedereen toekomt kunnen we er onmiddellijk aan beginnen; Want drie personeelsleden staan klaar om je te ontvangen,  valiezen naar de kamers te brengen en de matrassen op te pompen.

We vliegen er in, maar geen nood. Er is ook pauze. Om spelletjes te spelen, eens lekker zot te doen en natuurlijk te eten. Gewoon de voetjes onder tafel en het eten komt naar je toe. Wat schaft de pot? De eerste dag wok en de tweede dag mini-bbq! Dat wordt smullen!

Natuurlijk hebben we ook nog andere dingen gepland naast repeteren, eten  en slapen.
Zo zal de middengroep quizen en krijgen de jongerengroep een workshop toverdrankjes maken.
Hopelijk gaat alles goed en ontploft ons lokaal niet.

Ook voor 's avonds hebben we een activiteit voorzien. We gaan natuurlijk niet tot 21u repeteren en jullie moeten zeker niet onmiddellijk na het avondmaal naar bed. Maar wat wij voorzien blijft een verrassing tot het moment zelf. Spannend!!

Na twee intense, drukke en vermoeiende dagen sluiten we het weekend af met drie optredens! Na twee dagen repeteren zijn zowel de jongeren als de middengroep klaar om hun stuk te tonen aan de andere groep. We geven elkaar kritische opmerkingen. En als ultieme afsluiter zullen ons drie personeelsleden uit de ouderengroep enkele improvisatiesketches tonen voor de leden en de ouders!

Kortom het worden leuke dagen! Willen jullie een meer concrete planning? Surf dan naar http://extra-activiteiten.weebly.com/2013.html


Vergadering

Hallo,

Jep, zoals elke zaterdag hebben we gerepeteerd en ons geamuseerd zoals niemand anders kan.
Dat weten jullie ondertussen. Dus daar hoeven we geen blog meer over te schrijven.

Maar soms vergaderen we ook. Heel vroeg in de ochtend met lekkere koffiekoeken en koffie.
We hebben het over de polenreis, halloween, de optredens, de driedaagse.. En gewoon, over de stand van zaken. Hoe gaat het in de drie groepen? Wat  moet er nog geregeld worden voor de optredens? Naar welke attributen moeten we met zijn allen nog op zoek? Hoe zit het met het stuk? Is het einde in zicht of is er nog veel werk. Kortom... Genoeg stof om anderhalf uur over te praten tijdens een stevig ontbijt.

Een beetje zoals gisteren..

De drie groepen waren vertegenwoordigd en kwamen elk om de buurt aan het woord.
We beoordeelden elkaars flyers en affiches want ondertussen waren de drie ontwerpen klaar.
Uiteindelijk, met enkele aanpassingen werden de ontwerpen helemaal goedgekeurd.
Neen, jullie krijgen het nog niet te zien :D

Ook het aantal flyers en affiches dat we zullen drukken werd besproken. Voor de drie groepen samen wel 4000 flyers en 300 affiches. Wondelgem zal ons kennen! Zeker als jullie meehelpen om al die flyers en affiches te verspreiden.

Het decor en de techniek werd ook besproken. Veel attributen zijn al aanwezig maar we zoeken ook nog bepaalde dingen. En helpende handen om het decor op te bouwen is ook zeker welkom! Dus laat je horen!

Het laatste half uur kwamen twee leden van de WIL-groep onze vergadering bijwonen. Dit is een formule die we zeker willen verderzetten. Zo kunnen we informatie onmiddellijk meedelen aan hen rond  hun optredens, de flyers, sponsortocht en andere vragen die we voor hen hebben.

Groetjes het thor-t-ater team

1ste dag van de vakantie


Vandaag is het de eerste dag van de vakantie, maar ook dan staan wij niet stil.
Er waren een aantal leden niet, maar ook dat hield ons niet tegen om met de anderen aan de slag te gaan.

De jongerengroep was gehalveerd dus voor hen had het niet veel zin om verder aan hun toneelstuk te werken. Daarom hebben ze hun handen uit hun mouwen gestoken en veel geknutseld. Het kleed van de heks is min of meer klaar. Ik denk dat ze 1 uur zijn bezig geweest, vooraleer ze allemaal akkoord waren dat de lapjes stof de juiste kleur, vorm, plaats … hadden.
Ze gingen ook met lijm, krantenpapier en een ballon aan de slag. Wat dat is geworden, blijft nog een verrassing.

De middengroep heeft vandaag al tot het einde van het toneelstuk gespeeld. Nu weten ze wat er allemaal zal gebeuren in het verhaal en dan wordt het nu een kwestie van teksten leren, voeling krijgen met de rol en de tegenspelers. In het stuk komen ook liedjes en dansjes, over de inhoud mag ik nadrukkelijk niets vertellen, maar het ziet er grappig en plezant uit.

Bart startte vandaag de trainingen van WIL met opwarmingsoefeningen. Het was confronterend in het begin: jouw bewegingen vergroot zien door anderen geeft een vreemd gevoel. De opwarmingsoefeningen vielen wel in de smaak, want zo kwamen ze in de sfeer van het improviseren en werden ze er niet zo maar ingesmeten. Op het einde van de training werd er gebrainstormd over de affiche en die krijgt ook meer en meer vorm.

De eerste dag van de vakantie sloten we af met een gezamenlijke minuut stilte voor ‘Iris Aper’ die gisteren overleed ten gevolge van een verkeersongeluk in Gent. Je kon een muisje horen lopen in onze toneelruimte.


Prettige vakantie allemaal en tot volgende week!

O ja, de eerste tickets zijn al verkocht !!
  

Oefenen aan de voorstellingen

Hallooo,

Het nieuwe jaar is nu echt wel al goed op gang getrokken mits we sinds kort al februari zijn..
Dat wil zeggen dat er nu 'vollen bak' wordt gefocused op de voorstellingen!

De ouderengroep deed de ene improvisatieoefening na de ander, gebaseerd op de lama's.
Zeker eens de moeite waard om naar te kijken trouwens. 4 zotte Hollanders die improviseren in een knotsgek decor. Ondertitels zijn niet aanwezig dus een minimum aan concentratie is vereist.
Of onze ouderen even goed zijn als de lama's kan je binnenkort zien. Silke stond met haar camera in de aanslag om alles te filmen. Binnenkort komen die filmpjes op hun website te staan.
www.improvisatie.weebly.com. Zo zal je onder andere zien hoe Bart en Ruben elkaar 'den duvel' aandoen zoals Silke het mooi verwoordde en Sophie een liedje verzint over de pil.

Genoeg gebabbeld over de ouderengroep, over naar de iets jongere kinderen, de middengroep.
Ook zij zijn volop bezig. Hun taak is om heel hun tekst uit het hoofd te kennen tegen volgende week.
Waarschijnlijk komen er een paar met wat smoesjes aanlopen. De hond die het script heeft opgegeten enz. ..  Je kent het wel ;-). Toch komt het allemaal in orde. Zoals altijd. Wanneer we vroegen aan de leden wat ze vandaag deden zei Lorenzo als volgt: "We hebben gewoon alleen maar aan het stuk gewerkt".
Het dringt waarschijnlijk nog niet door dat in slechts 3 maand het stuk in elkaar moet zitten.
Al drie of vier weken eindigde hun les met Dimitri die plakband van de grond probeert te krijgen. Zeker eens de moeite waard om te zien!!

De jongerengroep werkte, hoe kan het ook anders, aan het stuk. Kwestie van heel vernieuwend te zijn met voorgaande groepen. De kinderen waren in een creatieve bui want zonder er ook maar 1 woord op papier stond over het vervolg improviseerden ze er op los (onder leiding van ons) en kijk.. in een mum van tijd waren er 5 min bij het script bijgeschreven. Vandaag liep het soms een klein beetje chaotisch maar uiteindelijk zal hun voorstelling vooral magisch zijn.

De verwachtingen over de volgende weken zijn alvast heel rooskleurig.
Over twee weken krijgt de ouderengroep een special guest op bezoek beroemd in heel Vlaanderen én over drie weken gaan de jongerengroep een film opnemen in de Blaarmeersen! We kijken er naar uit!

Groetjes

Wat deden we vandaag?


Vandaag waren Naomi en Jasmijn er niet dus nam ik de rol van Pardoes over. Iets wat voor de jongeren voor hilariteit zorgde, want ik zei soms niet altijd exact de woorden die in de tekst stonden.. De kinderen krijgen meer en meer zicht op het verloop van het stuk. Maar ze zijn er nog lang niet, maar ze hebben dan ook nog enorm veel tijd ;-)
Vandaag kregen ze ook al een beetje uitleg over het filmpje dat binnenkort wordt opgenomen. Ze kregen te horen waar het zich gaat afspelen en wie dat wat moet aanhebben. Want op de voorstelling moeten ze hetzelfde aanhebben, want anders klopt het verhaal niet meer.

Vorige week hebben ze in de middengroep samen hun tekst doorlopen, dus die moesten ze tegen deze week kennen. Zodat ze samen aan de slag konden. Tijdens de pauze hebben ze zich samen goed uitgeleefd in de sneeuw. Die ontspanning deed heel veel deugd.

Wil ging deze keer een nieuwe oefening proberen, nl. al zingend improviseren of was het improviserend zingen? Er werden liedjes gemaakt over een teddybeer, over de Noordpool, alles verdween en was zoek… Het was nog een beetje zoeken in het begin, maar Bart heeft er alle vertrouwen in. Op het einde kregen ze uitleg over hun site waar ze deze week allemaal aan moeten werken. Zodat jullie ook op hun site meer te weten komen over het doen en laten van WIL.

Ziezo, ik kijk al uit naar volgende week.

Silke

12 januari 2013: een productieve dag


Hallo,

Vandaag de eerste zaterdagochtend in het nieuwe jaar dat we elkaar terug zagen. Vorige week hebben we elkaar ook gezien, maar dat was om te klinken op het nieuwe jaar, te babbelen…
En op deze eerste dag is er al weer allerlei gebeurd. 

Eerst en vooral was het een historische dag in de thor-t-ater geschiedenis. Na jaren theater te doen met verschillende  leeftijdsgroepen gaat de oudste groep zich nu toespitsen op improvisatie. Dit onder de naam WIL (Wondelgemse Improvisatie Liga). Het is hun bedoeling om op 2 en 3 mei een volledig show te vullen door improvisatie, dit o.l.v. Henk Rijckaert. Henk kennen jullie allemaal van Comedy Casino, Willy’s en Marjetten en Zonde van de zendtijd.


Elke week gaat WIL oefenen op technieken, maken ze kennis met verschillende improvisatieopdrachten…
Schrijf 3 en 4 mei dus maar al in je agenda en kijk uit naar een grappige, humoristische show.
Ook bij de andere groepen was het vandaag een drukte vanjewelste. 


De middengroep kreeg nl. het script voor het eerst in handen. Eerst mochten ze raden naar de titel: het begint met een T en eindigt op Y: Tipsy, Tommy, Terry, Tonny. De werkelijke titel is Teddy. Wie of wat Teddy is, blijft voor jullie nog even een geheim. Daarna kreeg elk kind te horen wie hij of zij in het stuk zal zijn. Toen dat allemaal was meegedeeld, kwam het moment waar sommigen al zo lang naar uitkeken. Het lezen van het nieuwe script.
Ben je benieuwd wie of wat Teddy is  en wat er allemaal gebeurt in het verhaal, schrijf dan 27 en 28 april in jouw agenda.



Dan hebben we natuurlijk ook nog de jongerengroep. Zij wisten al lang de inhoud van het stuk en de rollen werden ook al voor de kerstvakantie verdeeld. Zij hebben vandaag een deel van het script herhaald. Want zo 4 weken niet oefenen, zorgt toch hier en daar voor een stilte moment, een twijfeling… Maar rond 12u was iedereen weer helemaal mee met het verhaal en konden ze met een gerust gevoel het weekend ingaan.
Ben je benieuwd naar wat de heks allemaal meemaakt noteer dan 4 en  5 mei in je agenda.

Ziezo 12 januari 2013 was een productieve dag, niet alleen voor de leden van thor-t-ater maar ook voor jullie. Want jullie hebben nu 6 dagen in jullie splinternieuwe agenda van 2013 genoteerd.

Tot de volgende!
THOR-T-ATER