Ze zijn er bijna!! :-)


Hey!


Net als vorig jaar werkt Thor-T-Ater aan haar internationale bekenheid. ;-)

Onze ouderengroep stond gisterenavond vol ongeduld te wachten tot de bus richting Polen eraan kwam. Tot drie maal toe ging de adrenaline omhoog toen onze reizigers dachten dat ze hun bus zagen aankomen, maar ’t was zoals ze zeggen: ‘derde bus, goede bus’.

 
Om 20u30 was het moment aangebroken om vaarwel te zeggen tegen de thuisblijvers. De bus vertrok vol enthousiaste jongelingen waarvan de helft weet wat hen te wachten staat en hoopt op een even leuke reis als vorig jaar, en de andere helft een sprong in het onbekende waagt maar zich graag overgeeft aan de verhalen van de anderen. Binnenkort zullen ook zij er veel te vertellen hebben aan familie en vrienden in België.


De 20 uren durende busreis is op zich al een onvergetelijke ervaring, positief of negatief laten we nog even in het ongewisse. Toen we gisterenavond om 22u40 een SMS kregen van Martine, die samen met Danny met de auto naar Polen rijdt, was de bus al 2x gestopt om even de benen te strekken en iets te drinken. Ze wist ons te vertellen dat ze had vernomen dat er veel lawaai was op de bus… We hadden niet anders verwacht. ;-)

 
Om 23u opnieuw een SMS: “Pas in Duitsland en van de weg gehaald door de politie. Geen idee waarom.” Blijkbaar hoef je niet in de bus te zitten om een spannende reis richting Polen te hebben. Gelukkig ging het enkel om een controle van de boorddocumenten en kon de reis spoedig weer verder worden gezet.

 
Om 7u06 hebben onze reizigers de grens overgestoken en Polen binnengereden.  Als alles goed verloopt zullen ze om 14u30 aankomen op hun bestemming.

 

Groetjes

Stefanie en Dimitri

jaja.. Het is bijna zo ver


Voor het 2de jaar op rij staan we met onze valiezen klaar richting Polen.
We weten wat er gaat gebeuren, maar toch is het spannend. Want er zijn 4 ‘nieuwe’ jongens en meisjes die meegaan, zij komen in de plaats van 4 leden die gestopt zijn. Met andere woorden de helft van de groep weet wat er zich te wachten staat, de andere helft kent enkel onze wilde/ zotte/ toffe … verhalen. Zij proberen zich iets voor te stellen van wat er in Lódz allemaal zal gebeuren. Maar ook wij doen dit opnieuw.

  • Wat krijgen we deze keer van eten?Vorig jaar waren we nl. met de groep niet eens of het nu lekker of niet lekker was.
  • Welke mensen/ jongeren gaan we ontmoeten?
  • Hoe zijn de voorstellingen van de andere toneelgezelschappen ?
  • Wat gaan we allemaal doen?


Ik wil even ook de ouders, grootouders, vrienden … gerust stellen.
De kranten stonden er vandaag vol van en het zal dus wel kloppen: in Oost-Europa is het om te bibberen, temperaturen tot -20°C. Maar we hebben even de weersvoorspelling voor Lódz opgezocht en vrijdag zou het de koudste avond/nacht zijn nl. -3°C. Dus dat valt heel goed mee.
En wees gerust we zijn met een super toffe bende weg. We zullen ons wel verwarmen met liefde en vriendschap.


Groeten en tot de volgende blog vanuit Polen
Silke en Naomi
 

MFL Actie in de Fun!

Hallo hallo :D

De grote dag was aangebroken..
Twee weken terug kwamen Stefanie en Dimitri  op het toffe idee om een freeseflashmob te organiseren in een winkel in het kader van de MFL actie. Die winkel werd de FUN en vandaag vond het dus plaats.

Rond halftien spraken we af om de laatste zaken op punt te zetten.
Wie rijdt met wie mee, wie gaat wanneer binnen en wie doet wat.
Nieuwe gezinnen werden gevormd. De papa van Dauwke kreeg er ineens twee kinderen bij en Desirée en Nuka werden de dochters van Martine...

In een grote stoet van wel 7 auto's vertrokken we, maar snel heeft het niet geduurd toen één onoplettende papa de verkeerde weg insloeg en bijgevolg alle achterkomende auto's hem volgde. Twee mini-stoeten dus. Maar we zijn er geraakt.

Met een beetje stress maar vooral heel enthousiast stonden we mijn zijn allen in de regen te wachten op de parking. De grote groep werd steeds kleiner na een tijdje want iedereen druppelde in groepjes de winkel binnen. Toen Naïs de FUN binnenwandelende kon het echt beginnen.


Het startteken was Brecht, die een scène begon te maken tegen zijn nieuwe papa. Voor heel de winkel kon je het geroep van een ambetant kind horen. Dat was dan weer het teken voor de kassierster (die natuurlijk op de hoogte was van het gebeuren) om 'Martine wordt aan de kassa gevraagd' om te roepen. Haar laatste woorden waren nog niet uitgesproken of de helft van de winkel stond ineens stil.

Ze moesten lang stilstaan ons leden en leden voor één dag (nl. de ouders). Want het duurde een tijdje voor de mensen doorhadden dat er zo een 25-tal mensen niet meer bewogen. Sommigen ergerden zich omdat de kinderen in de weg stonden en niet wouden oppassen, anderen waren zo gefocused op hun inkopen dat ze het niet eens besefte. Na enkele minuten begon het toch stilaan door te dringen.

Dus stopten we maar, er volgde een applaus, iedereen deed zijn  jas uit en plots was de winkel helemaal rood gekleurd. Mits iedereen de knalrode thor-t-ater t-shirt aan had. We deelden kaartjes uit rond Music For Life en de try-out van morgen aan de geïnteresseerde en iets minder geïnteresseerde mensen.

Misschien komen er straks nog reservaties voor de try-out binnen?
Jij kan trouwens ook nog komen! En als je een badge aan hebt van Music For Life dan krijg je een cupcake! Zeker komen dus!

Groetjes en tot morgen!

Les 10: Jabbertalk en improvisatie

Hallo Hallo

Jakodabihaadojoee! Ninjaaaaangnoe! Hiabroakdamla
Versta je mij niet? Dit is jabbertalk en de leden van de jongerengroep kunnen er aardig mee overweg.
Vandaag was jabbertalk de rode draad bij de jongerengroep.

Eerst werkten we 10 minuten samen met de middengroep. 1 iemand riep een netverzonnen jabbertalkwoord naar de echoput en de anderen riepen het elk om buurt na op precies dezelfde manier als de eerste persoon.
Blij, verdrietig, boos, teleurgesteld, bang, vragend..

Daarna namen we afscheid van de middengroep die improvisatieoefeningen deden met Dimitri en Stefanie.
Wij gingen in groepjes van twee een ruzie voorbereiden in jabbertalk. De ruzie ging over een buurvrouw die kwaad werd omdat de voetbal van de buurjongens in haar tuin lag.

Met deze oefening leren we om intonatie te gebruiken. Want daarna probeerden we de zinnetjes uit het stuk (deze keer gewoon Nederlands) met de juiste intonatie te vertellen en het ging zoveel beter dan vorige week!

De middengroep deed zoals eerder vermeld een improvisatie-oefening.
In groepjes van twee kregen ze een plaats waar het stuk zich moest afspelen en elk drie briefjes.
Wanneer de inspiratie op is en het gesprek dus stilvalt konden ze een briefje bij de hand nemen.
Op die briefjes stond bijvoorbeeld...
* ik heb veel knopen in mijn haar
* weet jij waar er een stopcontact is?
* Ik vind paprika lekker

In de pauze geen schipper mag ik overvaren of dikke berta met zijn allen maar 10 minuten publiek spelen voor de ouderen. Zij oefenden hun stuk voor Polen 'Humanity' dat de geschiedenis weergeeft.
Een stuk dat iedereen op zijn eigen manier kan interpreteren.  De kinderen genoten ervan, keken op naar de ouderen maar hadden toch nog enkele kritische vragen. Want de geschiedenis zit toch wel vreemd in elkaar..
Zo vroeg Maud na het zien van de tweede wereldoorlog hoeveel oorlogen er zo nog waren geweest,  Lore snapte niet hoe de Berlijnse muur ten val kwam, Chloë wou dat ze die muur terug opbouwden en waarom komen al die doden toch altijd terug tot leven?

Het laatste halfuurtje kwamen de twee groepen terug samen (jongeren en middengroep want de ouderengroep was gaan studeren) om freese te oefenen. Zelfs enkele ouders deden mee.
Onze Music For Life actie komt dichterbij!!

Volgende week vind je ons dus op zaterdag terug in de FUN en op zondag is het de try out van Humanity!
Zeker komen! Laat iets weten op thor-t-ater@skynet.be

1 en 8 december

Even jullie op de hoogte houden van de laatste twee weken :D

1 december

Heel hard hebben we geoefend, maar geen twee uur.
En dat komt omdat ineens, rond 11u30 we werden opgeschrikt.
We hoorden een bel, even later geklop op de deur en ineens stond Zwarte piet in het lokaal van de kleintjes!

Het was een zotte piet... Meer dan eens liep hij met zijn hoofd tegen de deur!! :D
We waren allemaal dolenthousiast want Piet had ook cadeautjes mee!

We hebben zoveel mogelijk proberen filmen maar je had er echt bij moeten zijn..
Hoewel, misschien werd jij er dan wel uitgekozen om een mandarijn op te eten MET schil.
Geen idee of dat wel gezond is eigenlijk. Piet kon het, Arne (één van de oudsten) daarintegen niet zo...

8 december

De ouderengroep was niet aanwezig vandaag... Het zijn namelijk examens, en brave zieltjes zoals ze zijn studeren zij heel hard op zaterdagochtend. Gelukkig waren de anderen wel aanwezig, anders zou het nogal stil zijn hé :D

De jongerengroep werkten verder aan het stuk... Met al ietsje meer attributen dan anders (want jaja, stilaan lopen wij alle kringloopwinkels af op zoek naar attributen). We testten ook de stem en dat deden we zo...

Désiré: Lana moest aan de ene kant staan en wij allemaal tegen de kast. En als we haar niet hoorden moesten we een stapje vooruit doen. En bij Nuka hé, zijn we allemaal blijven staan want ze kon goed praten!

Verder hebben we ook geoefend op freese (later meer uitleg waarom :p)

De middengroep werkte verder met wat ze vorige week begonnen waren. Namelijk 'playbacken'. Ieder kindje mocht een liedje kiezen waarop ze playbackte. Iedereen had zo zijn eigen reden waarom ze een bepaald liedje kozen. De liedjes varieerde van 'ik neem je mee' (Dauwke) tot 'Call me maybe' (Tille).
Voor alle nieuwsgierigen: ER BESTAAN FILMPJES VAN!!

Op het einde van de les hebben de twee groepen enkele minuten samengewerkt op freeze. Want... wij gaan een ludieke activiteit doen voor 'music for life'. Dit jaar zamelen ze geld in voor 'dementie'

Jasmijn: en toen zei Naomi iets grappig omdat ze zei dat Danny dat had

We doen allemaal de button op en gaan een omgekeerde flashmob (freezemob?) doen in een grote winkel!
Meer info volgt nog.. Maar wij zijn alvast heel enthousiast dat we met thor-t-ater ook ons steentje zullen bijdragen!

Natuurlijk tussen al die toneeloefeningen door was er pauze en dat vandaag verliep die ongelooflijk tof!

Emma: We hebben allemaal samen schipper mag ik overvaren gespeeld!

Prachtig om te zien dat al onze leden zo goed overeenkomen en zo graag samenspelen.

Tot de volgende :D

Les 3: Emeline aan het woord

Vandaag zijn we begonnen met een oefening om luid te spreken en in freece te staan terwijl er iemand als een gek rond ons rende en gilde . Het was heel grappig, we schoten vaak in de lach.
 
Na deze oefening hebben we een foto nagedaan + genomen (deze kan later nog je bekijken op facebook). 
Daarna hebben we een kort toneelstukje gespeeld over een foto die we zelf mochten kiezen. Dit was leuk om te doen.
 
Op het einde van de les kregen we de  Veneziaantjes op bezoek die ons verrasten met een leuk optreden. In het begin brachten ze ons de opwarming wat ze met de jongeren groep hadden aangeleerd en daarna hebben ze nog gebeatboxt , dat ze heel goed deden en laatste brachten ons nog een lied in het spaans. 
 
Het was leuk dat ze erbij konden zijn. Hopelijk volgende jaar terug !!


Emeline
 

Les 1 - 5


Het is alweer een tijdje geleden dat er een blogbericht verscheen… Het waren dan ook drukke dagen. Even een kort overzicht van de voorbije lessen.

De proefles was een succes. Een heleboel nieuwe gezichtjes en een paar verschuivingen van leden die ‘over’ mochten naar een volgende groep. We vlogen er onmiddellijk in. We lieten de kinderen kennis maken met wat toneel precies is.

De eerste 2 a 3 maanden is dat onze prioriteit. We leren de kinderen de ‘basisregels’ en de kneepjes van het vak. Ze leren improviseren, rond gevoelens werken, hun stem goed gebruiken enzo…

De allerjongsten leren ook enkele typische toneelbegrippen zoals ‘headset’, ‘coulissen’, ‘freese’ en ‘attributen’.

De derde les van Thor-t-ater, op 13 oktober, was een speciale les.
2 jongens van 17 uit de sloppenwijken van Venezuela kwamen de les volgen. Ze zijn in België in het kader van een uitwisselingsproject met vrijwilligers (onder andere Naomi,  lesgeefster bij de jongerengroep) van Zuiddag. De jongeren logeren twee weken bij ons (Danny, Martine, Silke en Naomi). Ze deden een paar opwarmingsoefeningen die zij zelf veel doen in Venezuela en zongen op het einde twee liedjes. Ze kunnen zo prachtig zingen
J

Ondertussen zitten we al aan les vijf en de leden hebben al flink kennisgemaakt met wat drama is. Daarjuist mochten ze al eens tonen aan een goede 1000 man hoe goed ze kunnen toneelspelen. Het was namelijk HALLOWEENspooktocht!

De leden van de middengroep waren allemaal een deel van ‘Carnivale’, een kermis vol levende en gewone poppen, clowns, eetbare afgehakte vingers en hoofden onder een stolp. Ze doorbeten de koude en maakten er een mooie avond van voor de wandelaars van de spooktocht een voor henzelf!

Morgen is het de buurt aan de leden van de ouderengroep. Zij zullen een begrafenis bijwonen in Puyenbroeck… 



Tot de volgende!