De leden over Polen: Jana


Ik kan het nog steeds niet geloven dat we met onze toneelgroep naar Polen zijn geweest ! Het lijkt zo onwerkelijk…Binnen een paar dagen zal ik een steek van heimwee voelen en dan pas zal ik beseffen dat ik ons avontuur zal missen. Ik zal het groepsgevoel missen,de domme grapjes,het gelach, onze hyperactieve momenten.
Dit avontuur staat in mijn geheugen gegrifd en ik twijfel er dan ook niet aan dat dit bij de rest van de groep ook zo is. Het nieuwe jaar 2012 is begonnen en ik kan vrolijk terugblikken op ons fantastische avontuur. Ik hoop , allé , ik weet zeker dat de anderen er ook nog vaak  aan zullen  terugdenken.

De eerste indruk die ik van Polen had toen we door een paar steden reden was deprimerend. Ik probeer altijd wel optimistisch te zijn maar toen ik de gebouwen zag flitsten de woorden : “grijs”,”grauw”,”donker” door mijn hoofd. En het rare is dat men de gebouwen probeerde op te fleuren door ze verven in pastelkleuren groen , geel, roze,… Maar ze bleven er donker en triestig uitzien. Polen is nog steeds een land dat zich nog moet herpakken van het communisme en volgens mij zie je dat ook wel nog op straat. Maar de mensen in Polen dat is een heel ander verhaal ! Ze zijn daar zo gastvrij en vriendelijk ( zelfs een klein beetje handtastelijk Haha ). Het is raar om te weten dat je nog steeds in het “welvarende” Europa bent en toch kom je in heel andere cultuur terecht dan in België. Je zit 20 uren op een bus en plots sta in Polen waar je duidelijk kan zien dat er heel rijke maar ook heel arme mensen wonen.Ik schrok er dan ook van toen ik zag hoe goedkoop sommige dingen in Polen waren. Ik voelde me op dat moment echt een VERWEND NEST dat snel eens de tram kon opspringen om in Gent even te gaan shoppen. Sommige mensen kunnen in Polen  zoiets waarschijnlijk niet meteen doen. In het shoppingcentrum Manufaktura waan je je in een wereld van luxe en prijskaartjes, maar op straat zal niet alles er zo mooi uitzien veronderstel ik. Ondanks alles wat ik hierboven nu geschreven heb blijft Polen toch een land dat je verbaast in kleine dingen. Mooie dingen…
Ik heb genoten van de busreis ondanks mijn slaaptekort. Ik heb gelachen met de zotte streken van de jongens en gezellig gebabbeld met de meisjes op de kamer. Quotes o.a. : “ meisje ik ben boooooos” of “pombaksmoel” , “ HerMiauw” , “ Where is Google translate ? ” , “ DJ Scheuten N Glas” en nog vele andere grappige uitspraken zullen me eraan herinneren dat ik dit groepsgevoel nooit mag opgeven.

Want dit groepsgevoel is meer waard dan 100 zloty…

En ik vind (hint hint) dat we dit zeker nog eens moeten opnieuw moeten doen !

Cześć, Jana

1 opmerking: