De leden over Polen: Silke


Toen we vertrokken naar Polen zat ik met heel veel vragen: Hoe gaat de busreis zijn, wat gaan we eten, hoe ziet Polen er uit, waar mogen we optreden, hoe gaat de sfeer zijn… Allemaal vragen waar je op voorhand geen antwoord op weet, maar die je toch bezig houden. Langs een andere kant dacht ik: we zien wel, we laten het op ons afkomen. En het is beter verlopen dan dat we ooit konden dromen.

De busreis was zwaar, zeker als je beseft dat we 38u in de bus hebben gezeten voor 3dagen Polen. Maar de busreis was ook plezierig. Luisteren naar vertelde films, 7-minuten-feesten houden, in de meest vreemde posities proberen slapen, afvragen van wie welke voet is, hoofden en armen die overal vandaan kwamen, foto’s trekken van slapende mensen,… Ik denk dat de medebusreizigers blij waren dat ze van de bus mochten en ons geroep, gegil, gelach.. niet meer moesten aanhoren.

Toen we Polen binnenreden viel me op hoe groen Polen is. We reden voorbij heuvels, bossen, velden… Dat kennen wij in België niet echt meer. Maar wat we ook niet kennen zijn de vele, grote appartementen. In Gent klagen we soms dat er veel appartementen staan, maar daar liep je gewoon van het ene appartement naar het andere.

Als mini toneelgezelschap uit Wondelgem werden we in Lódz ontvangen als prinsen en prinsessen.

Woensdagochtend werden we ontvangen door verschillende mensen van het woningencomplex. Aan één lange tafel zaten de Belgen, de Litouwers en de Polen gezellig bij elkaar. Het leek er bijna op dat iedereen zich moest rechtstellen en zijn zegje moest doen. Gelukkig was dat niet het geval. ;-)

Verder hebben we gedronken, gegeten, gesnoept voor de rest van het jaar. Ik ben een grote snoeper, maar zoveel koeken en snoep zou ik zelf nooit durven vragen. We mochten zeker en vast niets te kort komen.
Dat staat in groot contrast met de armoede die daar heerst.

We kregen allemaal 25euro/ 100 zloty van de organisatie. Daar moesten we een herinnering aan Polen mee kopen. In het begin dacht ik echt, wat ga ik kopen, wat doet mij aan Polen denken én kan ik nog gebruiken voor later. De donderdag gingen we naar Manufactura, daar zou ik wel iets vinden. Uiteindelijk heb ik 2 Poolse kinderboeken gekocht, voor ooit in mijn boekenhoek. Die is nu al zeker mondiaal verrijkt ;-)

In totaal hebben we 3 keer gerepeteerd voor Tsunami en het was broodnodig. Maar uiteindelijk was het zover, de Belgische vlag ging naast de Poolse en de Litouwse en het festival kon beginnen.

Terwijl de bezoekers binnenkwamen, speelde een fanfare aan de deur. Toen iedereen neerzat was er een gezamenlijk zangmoment. Twee gebeurtenissen die wij niet zouden linken aan een festival.
Daarna was het ons moment. We hebben super gespeeld, we hebben Polen getoond wat toneelspelen is. Maar of ze er echt iets van begrepen/ gezien hebben weet ik toch niet. De bezoekers kregen in de pauze een Belgische maaltijd. Ik denk dat de Polen niet naar België gaan komen voor ons eten. Het zag er nogal wansmakelijk en koud uit.

Wij hadden het festival geopend, wou dus zeggen dat wij nog naar 3 andere toneelstukken moesten kijken. Drie stukken waar we niets van zouden begrijpen. Maar ik heb met veel plezier gekeken naar de toneelstukken van Polen en Litouwen. Het ene stuk was al wat beter dan het andere. Maar over smaak en geur valt niet te twisten. Nochtans denk ik dat iedereen het met mij eens is als ik zeg dat het stuk van de Litouwers (zacht uitgedrukt) op niet veel trok. ;-)

Nu ik toch ben begonnen over de Litouwers, kan ik maar beter verder doen. Want ik denk dat er wel wat mensen vragen hebben over DE Litouwers.
Hoe ze ooit kamer 106 hebben ontdekt, geen flauw idee. Maar daar is alles toch begonnen. De o-zo-stille Litouwers van overdag, konden ’s avonds/ ’s nachts opeens wel vriendelijk zijn en wel lachen. Ergens vonden ze de moed om een ‘babbeltje’ te slaan met DE Belgen. Gebabbeld hebben we gedaan, al was het met handen en voeten en in alle talen door elkaar. Het voornaamste is dat we ons geamuseerd hebben. Gelachen, gezongen, gedanst, nieuwe woordjes geleerd, over daken gelopen… Teveel om op te noemen, maar niets om je zorgen over te maken.

Maar niet alleen de sfeer tussen de Belgen en de Litouwers zat goed. Ook de sfeer tussen alle Thor-t-aterianen zat goed. Lachen om de domste dingen, over straat zwengelen van de ene naar de andere kant, zangstondes houden, voetballen met een pingpongballetje, tzienéénkoeien, tzientweekoeien of waren het 3 koeien die we zagen? …
We zijn met een goede groep naar Polen vertrokken, maar we zijn met een fantastische groep teruggekomen.
Ook al doe ik al een tijdje niet meer mee, en werk ik meer achter de schermen, toch voel ik mij nog altijd super bij de Thor-t-aterianen. Merci!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten